VT 614

VT 614
Nyere motorvognssæt med passiv krængeteknik, der lader vognkassen bevæge sig 2 grader til hver side.

I 1972 blev de første sæt af serien VT 614 sat i drift. Disse var en videreudvikling af serien VT 624 og havde en helt ny formgivning af fronten. Af nye tiltag på disse sæt var en undervogn med passiv krægning, et system der ved hjælp af luftaffjedringen ændrede på krængningen af vognene i sving. Dette gav en betydelig bedre kørekomfort ved kurvekørsel i høj fart.

Luftaffjedringen var noget nyt i serieleverede togsæt, det var tidlige blevet afprøvet på serien VT 624, men blev først rigtigt indført på disse sæt som en vigtig del af krængningssystemet. Dette system viste sig upålideligt og blev udfaset igen gennem 1970erne.

I det tredelt togsæt som målte næsten 80 meter var der 158 siddepladser. For fremdriften af disse togsæt stod to motorer på hver 450HK, disse trak gennem en hydraulisk kraftoverførsel og kunne få et fuldt lastet togsæt op på 140 km/t.

DB har i dag 42 togsæt tilbage, 15 i Braunschweig, 26 i Nürnberg og et der er til reservedele.

Vi har her på anlægget to tredelte sæt af VT 614.