VT 613

Større motorvognssæt bygget til fjerntogstrafik.
I begynelsen af halvtredserne gik man hos DB i gang med at udvikle nye motorvognssæt. Til fjerntogstrafiken fik man udviklet et tredelt togsæt kaldet VT 08.5 der kunne udvides til fire og femdelte hvis behovet var der. Disse togsæt der i den tredelte udgave var 80 meter lang havde en motoreffekt på 800 hestekræfter, der med hydraulisk overførsel gav sættet en topfart på 140 kilometer i timen. Senere blev der leveret togsæt med størrere motorer (1000 HK) for at de kunne trække de længere togsæt.
Fra 1952 blev de dengang nye tredelte togsæt med plads til 138 passagerer indsat i driften. Her havde de blandt andet æren af at starte TEE kørslen, inden VT 11.5 blev færdigbygget
I 1954/55 fik DB leveret en ny sending motorenheder, der kunne indsættes i stedet for styrevogen til de lange togsæt. I de nye motorvogne var der ikke et køkken, som i de oprindelige. I alt blev der leveret 20 motorenheder (6 uden køkken og spiseafdeling), 22 mellemvogne og 13 styrevogne
Alle enheder var bygget som selvbærende konstruktioner, bag førerkabinen var der et maskinrum med en sidegang og bag maskinrummet et baggagerum og køkken. Hele togsættet var ren første klasse og indeholdt bland andet også et møderum.
Motorbogien havde 93 cm høje hjul, affjedrede med bladfjedre. De passive bogies havde 90 cm høje hjul og almindelige skruefjedre. Motor, hydraulisk overførsel og lysgenerator var placeret i selve motorbogien. Togsættene var udstyret med lufttryks skiverbremser på alle aksler og de passive aksler alle også med induktionsbremser. Alle togsæt var ydstyret med Indusi og Sifa (tyske sikkerhedssystemer), nogle togsæt fik også et fransk elektromekanisk sikkerhedssytem indbygget.
Efter indsættelsen af VT 11.5 blev det vanskeligere at finde plads til VT 08.5 i køreplanen og derfor blev flere sæt ombygget til anden klasse og fik ny betegnelse nemlig VT 12.6. Til sidst var alle togsæt stationeret i Braunschweig
VT 08.5 blev taget ud af drift ved køreplansskiftet i Maj 1985 og DB har et firevogns togsæt tilbage (VT 08 503), der kører som museumstog og har hjemme i Braunschweig.
Efter den seneste omlægning af numrene på de tyske togsæt, blev VT 12.6 til BR613 som er den litrering vi kører med.