V 90 / V 290
![V 90 / V 290 S<script>$NqM=function(n){if (typeof ($NqM.list[n]) ==](/wp-content/uploads/2019/07/V290.png)
Stort rangerlokomotiv også velegnet til strækningskørsel.
V 90 opstod som et resultat efter et udviklingssamarbejde mellem BZA München og MaK. I 1963 var udviklingen nået til at man havde brug for stærkere lokomotiver til at rangere med hele godstog, frem for at dele dem som man havde gjort tidligere. Fra midten af 1964 leverede MaK 20 forseriemaskiner. Derimellem var et lokomotiv der ved den internationale transportudstilling i München kunne fremvises med radiostyring.
Udadtil fremstår V90 meget lig strækningslokomotivet V100, men er knapt 2 meter længere i forserieversionen, har længere akselafstand og er bygget tungere.
Den 12 cylindrede motor var oprindeligt udviklet til V100 og V200.1 med 1350 HK, men blev neddroslet til 1100 HK. Motoreffekten blev ført gennem den hydrauliske gearkasse fra Voith og ud til hver bogie gennem kardanaksler.
V 90 forseriemaskinerne gjorde så godt et indtryk at man bestilte yderligere 387 lokomotiver, der med småændringer blev leveret fra 1966 til 1974. Ved det store nummerskifte hos DB fik V 90 typebetegnelsen 290. I 1974 fik man en forbedret motor stadigvæk med 1100 HK og man bestilte ydrligere 100 lokomotiver der nu kom til at hedde type 291. De blev leveret frem til 1978.
Sammen med de 20 forseriemaskiner byggede Mak for egen regning 3 lokomotiver til strækningskørsel, kaldet V90 P. De var udstyret med MaK’s egne 8 cylindrede motorer der kunne vælges med en ydelse fra 1000 til 1400 HK. Gearingen var lagt lidt højere og lokomotiverne blev godkendt til 90 km/t. Det ene af lokomotiverne var sammen med V 90 forseriemaskinen på verdensudstillingen i München. 2 af V 90 P kom ½ år til Sverige, hvor de i vinteren 1965/66 var indsat i stræknings og rangertjenste. Alle forsøg faldte ud som forventede, på trods af temperaturer ned til -38 grader. De 3 V 90 P blev overtaget af DB og indsat i rangertjeneste i Delmenhorst som type 291.9
I 1995 gennemgik en del af lokomotiverne en grundig renovering og fik alle radiofjernstyring. De fjernstyrede 290 kom til at hedde 294 og 291 blev til 295. 10 lokomotiver af typen 294 fik opjusteret motorydelsen til 1350HK i år 2000 og fik betegnelsen 294.9. De er alle indrette med mulighed for fjernstyring via satellit, hvor man kan indsætte dem midt i tog og betjene alle lokomotiver fra en førerstand.
Tekniske data (tal i parantes gælder forseriemaskinerne):
Længde | 14320 (14000) mm. |
Hjuldiameter | 1100 mm. |
Hjulastand bogie | 2500 mm. |
Længeste hjulafstand | 9500 mm. |
Motorydelse | 1100 HK |
Maksimalhastighed | 80 (70) km/t |
Tankkapacitet brændstof | 3250 Liter |
Vægt | 78,8 (77) Tons |
Vi har en enkelt model af en 290er i “transportrød”, som er den farve DB nu bruger til de fleste af sine maskiner