V 288

V 288
En gammel sjældenhed blandt tyske maskiner, et dieselelektrisk dobbelt lokomotiv.

I 1937 byggede Krupp de, på tidspunktet, største artellerikanoner i verden med jernbanekanonerne af typen “Dora”. 3 togsæt blev bygget til at stille kanonerne i position og samt strømføde det hele under opsætning og i indsats. Værnemagten bestilte lokomotiverne hos Krupp

De to første enheder blev indsat i tjeneste i oktober 1941 og to yderligere i august 1942. To yderligere dobbeltlokomotiver blev aldrig færdiggjort, da Krupps produktionshaller blev ødelagt under luftangreb. Hver enhed havde kun en førerstand da den var beregnet til doppeltraktion. Som køremotor var der originalt monteret en 6 cylindret dieselmotor med en ydelse på 940 HK. Motoren koblet direkte til en generator som fødede 4 tatzlagermotorer.

Efter indsats på både øst og vestfronten var der efter krigen kun 6 enheder tilbage. Disse blev af Krauss-Maffei mellem 1948 og 1951, oparbejdet til doppeltlokomotiverne V 188 001 a+b og V 188 002 a+b, det tredje sæt blev lavet til reservedele til de andre to. I 1954 blev 188.002 taget ud af tjeneste igen på grund af problemer.

I 1957 fik V 188 maskinerne en ny 12 cylindret dieselmotor fra Maybach på 1100 Hk, med disse motorer havde de en tophastighed på 75 km/t. I 1969 blev V 188 001 a+b trukket ud af tjeneste og V 188 002 a+b blev omlitreret til V 288 – dog kun frem til december 1971 hvor den fik sit endeligt. Derefter rådede DB i en lang årrække ikke over nogle dieselelektrisike lokomotiver.

Her på anlægget har vi en original V 188 doppeltmaskine fuldt udstyret med kommandørvogn og kanonen “Leopold”.