Umbauwagen 3 akslet AB3yg(eb) 756
I begyndelsen af 1950’erne havde DB et stort antal beskadigede og udrangerede 2 og 3 akslede vogne. Mange af dem stammede fra länderbahn tiden, det vil sige fra før 1915.
Under et stort anlagt ombygningsprogram, blev mange af dem renoveret i tiden fra 1954 til 1958 og kunne bruges igen lang tid fremover. Det var understellet der kunne genbruges, vognkassen af træ blev skrottet og erstattet af en helt ny fuldsvejst enhed.
Vognen er udstyret med gummivulstovergange og indeholder en afdeling med 24 sæder på anden klasse og to afdelinger med i alt 24 polstrede sæder på første klasse. Alle vogne kørte fast sammenkoblede to og to, da man så kunne spare rulleaflukningen i den ene ende af hver vogn.
Data:
Farve: Mørkegrøn
Længde: 13,3 meter
Bredde: 3,09 meter
Vægt. ca. 18,3 tons
1 toilet
Ruder: 1 meter brede, delt vandret på midten
Maks tilladte hastighed 100 km/t
Varmesystem: Højtryksdamp, senere ombygget til elvarme
Ombygningssteder: DB’s ombygningsværksteder i Ludwigshafen, Karlsruhe, Hannover og Saarbrücken.
Antal enheder: 1119 ombygget, 161 tilbage i starten af 1978.
Vi har 1 model.
B3yg(eb) 761
Det var ikke kun vogne med blandede klasser der blev ombyget. Også 4737 tidligere rene tredjeklasses vogne belv renoveret. De blev lavet om til rene anden klasses vogne, da tredje klasse efterhånden helt bortfaldte. Vognen indeholder en afdeling 38 siddepladser, en anden med 24 og et toilet. Sæderne var lavet af en rørkonstruktion der var polstret og betukket med kunstlæder.
Data: Som AB3yg(eb) 756, ud over
Ombygningssteder: DB’s ombygningsværksteder i Ludwigshafen, Limburg, Neuaubing, Karlsruhe, Hannover og Saarbrücken.
Antal enheder: 4737 ombygget, 721 tilbage i starten af 1978.
Vi har 2 modeller.
BD3yg(eb) 766
Som den tredje af de treakslede vogntyper, byggede DB et større antal vogne med et pakrum, en anden klasses afdeling, et toilet og et personalerum. Passagerafdelingen, der inderholder toilettet, har 24 siddepladser i arrangementet 2 + 3. Det store pakrum indeholder en stor reol, cykelophæng, ydstyrs- og tøjskab. I hver side af pakrummet er der en stor skydedør på 1,8 meters bredde. Mellem indgangsdøren og pakrummet er personalerummet placeret, det indeholder to stole og to borde.
Data: Som AB3yg(eb) 756, ud over
Lastrumsplads: 14,5 m2
Lastvægt: 5 tons
Egenvægt: ca 17,7 tons
Ombygningssteder: DB’s ombygningsværksteder i Limburg, Hannover og Saarbrücken.
Antal enheder: 683 ombygget, 102 tilbage i starten af 1978.
Vi har 1 model.
WG3yge 835 (Deutsche Weinstrasse)
I Ludwigshafen har 8 specielle vogne deres faste plads. De hører til særtoget kaldt “Deutsche Weinstrasse”. Det er vogne af typen B3ygeb 761 der i 1967 igen blev ombygget med hensigt på reklame for de tyske vindistrikter.
Vognen er forskelligt indrettet med hensyn til borde og stole. En vogn er for eksempel udstyret med 1 meget langt bord med siddepladser omkring, det er til prøvesmagning af vinen. En anden er en komplet udstyret bar med barstole og bløde stole.
Data: Som AB3yg(eb) 756, ud over
Farve: Beige i vindueshøjde og blå nederst på vognen.
Ombygningssted: DB’s ombygningsværksted i Neuaubing.
Vi har en model af alle 8 vogne.
Som en lille kuriositet kan det nævnes at der i ombygningsserien også var 6 fangetransportvogne. Disse vogne blev rekonstrueret til kun at have to aksler på opfordring af det tyske justitsministerium. Der var kun indgangsdøre i den ene ende og et lukket opholdsrum med to sæder, klapbord og en varmeovn. Hen langs midtergangen, var der 15 celler og 1 toilet. Der var plads til 36 fanger i hver vogn.
Alle vogne blev udrangeret mellem 1972 og 1976.

Her et billede fra ombygningen af vogne i Limburg