Nummerserier
Den 1. januar 1968 trådte en helt ny nummerbetegnelse i kraft hos DB. Denne ændring samlede de forskellige maskintyper til en ren nummerbetegnelse i stedet for de tidligere hvor der også var et bogstav indbefattet i nogle betegnelser.
Gl. betegnelse | Maskintype | Ny betegn. |
BR nr. | Damplokomotiv | 0 + BR nr. |
E + BR nr. | Ellokomotiv | 1 + BR nr. |
V + BR nr. | Diesellokomotiv | 2 + BR nr. |
K + motortype | Rangerlok /kleinlokomotiv | 3 + maskintype |
ETA eller ET + BR nr. | El motorvogn | 4 + nyt BR nr. |
ETA + BR nr. | Akku motorvogn | 5 + nyt BR nr. |
VT + BR nr. | Diesel motorvogn | 6 + nyt BR nr. |
BR nr. = Baureihenummer = ByggeRække nummer.
De fleste damplokomotiver beholdte sit gamle BR nummer og fik blot et 0 foran. Der er dog visse undtagelser. BR 01 med serienummer over 1000 kom til at hedde BR 011 og de oliefyrede kom til at hedde BR 012. De BR 41 der var oliefyrede kom til at hedde BR 042. Og igen de BR 44 der var oliefyrede blev omdøbt til 043. De maskiner af typen BR 50 med serienummer over 4000 kom til at hedde BR 054 og de oliefyrede BR 059.Allerede tidligt i den tyske jernbanehistorie blev maskinerne inddelt i stamnummer efter deres typiske arbejdsopgave dette gælder både el og damplokomotiver.
Hovedopgave | Stamnummer |
Hurtiglokomotiver | 01 – 19 |
Personlokomotiver | 20 – 39 |
Godslokomotiver | 40 – 59 |
Hurtig og persontogs tenderlokomotiver | 60 – 79 |
Gods tenderlokomotiver | 80 – 96 |
Tandstangslokomotiver | 97 |
Lokalbanelokomotiver | 98 |
Smalsporslokomotiver | 99 |
De tyske diesellokomotiver kom først rigtig i drift i midten af 50´erne og deres betegnelse var oprindeligt udledt fra størrelsen af deres motor. Et eksempel herpå er en af de maskiner vi har her på anlægget: En V 60, der var en af de første dieselrangerlokomotiver der blev bygget i Tyskland, den havde en motor på 650 hestekræfter. Et andet eksempel er en V 200 med to motorer på hver 1100 heste. Disse maskiner blev senere omdøbt til V 260 og V 220 eller V221