MA

Da Danmark var ved at komme ovenpå igen efter anden verdenskrig begyndte man at lede efter afløsere for den over 20 år gamle MS og MB lyntogssæt. DSB valgte at kigge mod Tyskland, hvor VT 11.5 havde stor succes i TEE trafikken både i Tyskland og de omkringliggende lande, der var med i TEE samarbejdet. I 1961 bestiltes de første fem togsæt og der udførtes prøver med et tyske togsæt for at se om man kunne bruge dem i forbindelse med færgetrafikken i Danmark.
De tyske lyntog var oftest sammensat af otte enheder, hvilket var for langt til at køre ombord på færgerne over Storebælt, så de danske udgaver kom til at være todelte. På de to midterste vogne placerede man en lille overbygning med styreindretninger. Dermed kunne togene også deles når de kom til Jylland og hver toghalvdel kunne sendes i hver sin retning.

MA var meget vellidt og selv i dag taler mange om at det nok er det togsæt vi har haft i Danmark med den mest rolige gang i sporet.