Kö II

Ikke en Köf, men en Kö, den er endnu mindre og endnu ældre.
Udviklingen af smålokomotiver i trækkraftgruppe II (over 40 HK ydelse) foregik nogenlunde parallelt med udviklingen af gruppe I. Erfaringer med prøvelokomotiver førte i 1932 til et koncept for et enhedslokomotiv i trækraftgruppe II (fra nummer 4065). Væsentlige forskelle fra gruppe I var at førerhuset nu ikke længere var over, men bag bagerste hjulsæt, så mandskabet kunne træde direkte ud på jorden og ikke behøvede trappetrin. Vægten steg også betydeligt, ikke bare på grund af den kraftigere motor og gear, men også på grund af en stærkere ramme. Den tungere vægt var dog kun et plus, så man fik bedre trækkraft og dermed kunne slæbe mere.
De første serier havde meget foreskellige motorer, med ydelser fra 50 til 150 HK, samt et hav af forskellige mekaniske gearkasser. Først i 1937 bestemte DRG sig for 2 motortyper der var umiddelbart til at skifte ud med hinanden. I 1933 fik den første Kö installeret en hydraulisk transmission og blev dermed til en Köf (f’et står for “flussigheitsantrieb” – væskedrevet transmission), det var dog først i 1937 man helt gik over til den hydrauliske tranmission – og dermed fik en Köf i trækkraftgruppe II.
De små rangerlokomotiver blev bygget af næsten alle lokomotivfabrikker og frem til 1944 byggedes der næsten 1300 eksemplarer. Efter anden verdenskrig overtog DB cirka 450 rangerlokomotiver i tækkraftgruppe II. Det var ikke nok, så man byggede, mellem 1948 og 1965, yderligere 736 lokomotiver i trækkraftgruppe II.
Kö med mekanisk gearkasse havde typisk en ydelse på 50-110HK vejde omkring 16 tons og var 6,45 meter lange. De havde en maksfart på 30 km/t og kun mekaniske bremser (ingen trykluftbremser). Akselafstanden mellem de 85 cm høje hjul var kun på 2,5 meter.
Vores Kö med nummeret 4486 blev bygget af Borsig i Berlin og leveret i 1934 til DRG, hvor den fik litreringen Kö 4486. Den overlevede anden verdenskrig og fik i 1949 nyt logo på siden, nemlig DB’s. Ved nummeromlægningen i 1968 ændrede den navn til 321 217-2 og 2 måneder efter fik den efter en ombygning nummeret 323 471-3 (nu havde den fået trykluftbremser og en makshastighed på 45 km/t). I 1980 var det slut og den blev skrottet. Lokomotiver af typen 321 forsvandt fra de tyske skinner i 1974.
Vi har en enkelt model af Kö 4486 som på billedet herover.