K / BR 59

Württembergsk K / BR 59
Württembergsk bjergklatrer med 6 drivhjul.

I 1917 stod man i Württemberg nok engang med det problem at man skulle have et kraftigere lokomotiv til Geislinger stigningen og Schwarzwaldbanen. Man havde brug for et lokomotiv til kraftige stigninger og et maksimalt akseltryk på 16 tons. I Østrig havde man gode erfaringer med 6 koblede dampmaskiner og de Württembergske statsbaner valgte derfor samme konstruktion.

For at lettere at kunne komme gennem kurver var forreste og bagerste drivhjul sideforskydeligt, med heraf delt kobbelstang og sporkransen på de to midterste hjulsæt gjort mindre. For at få maksimal ydelse lavede man maskinen 4 cylindret, en overheder på hele 80m2 og en fødevandsforvarmer. Drivværket blev bygget efter “De Glehn” princippet, hvilket betyder at de yderste lavtryks cylindre trækker på fjerde hjulsæt, mens de to højtrykscylindre mellem hjulene er forbundet til akslen på tredje hjulsæt

Maksimal hastighed60 km/t
Ydelse1920 HK
Vægt uden tender108 tons
Maksimalt akseltryk16 tons
Længde10,19 meter
Trækhjulsdiameter943 mm

Maskinfabrikken Essllingen leverede mellem 1917 og 1924 i alt 44 styk K-maskiner, som de blev benævnt. Alle lokomotiver blev overtaget af DRG som BR 59 og fortsatte med at køre på hovedstrækningen mellem Stuttgart og Ulm. I 1933 blev Geislinger stigningen elektrificeret og BR 59 blev gjort arbejdsløs. De fandt efterfølgende andre indsatsområder, men kom til slut i 1942 til Østrig på Semmering strækningen og senere igen til det daværende Jugoslavien. Efter anden verdenskrig kom der igen enkelte lokomotiver til Vesttyskland, hvor de var i drift frem til 1953. På Semmeringbanen i Østrig kørte de noget længere og den sidste K maskine i Jugoslavien blev først udrangeret i starten af 1970’erne.

Vi har en enkelt model af BR 59.