G 3/4 H / BR 54

Efter en pause på næsten 10 år kom der i Bayern i 1919 igen et 1’C koblet lokomotiv på indkøbslisten. Det var serien G 3/4 H. Typiske kendetegn for videreudviklingen af G 3/4 N var ud over overgangen til højtrykscylindre, en større og højere liggende kedel, fødevandsforvarmer og genindførelsen af adamsakslen.
Maskinerne af typen G 3/4 H overgik sine forgængere, ikke kun i ydelse, men havde også et mindre brændstofforbrug. Faktisk var G 3/4 H et af de mest sparsomme 1’C lokomotiver i Europa. De var 17,5 meter lange, havde en topfart på 65 km/t og ydede 1040 HK.
Der blev frem til 1923 indsat cirka 225 lokomotiver i tjeneste, der alle overgik til DRG og blev omlitreret til BR 5415-17. Næsten alle maskiner overlevede anden verdenskrig og som det sidste lokomotiv blev BR 54 1632 først i 1966 fritaget for tjeneste.
Vi har to ens modeller af G 3/4 H i origial grøn bemaling og litrering som i tiden hos De Kongelige Bayerske statsjernbaner.