ER20 – Herkules

Herkules, den stærke kæmper.
Som en del af Siemens Eurorunner platform begyndte man i 2001 at bygge diesellokomotivet med typebetegnelsen EuroRunner 20 (ER20). I første ombæring var det delvist en østrigsk ordre der drev udviklingen. De østrigske jernbaner havde strenge krav til lydniveauet og forureningsniveau fra lokomotivet. Man endte ud med det der kom til at hedde type 2016, som ÖBB købte 100 styks af.
ER20 blev lagt ud som et moderne dieselelektrisk lokomotiv med træk på 4 aksler og baserer sig i høj grad på de succesfulde Eurosprinter koncept. Det er designet i moduler, så et defekt modul (motor, generator etc.) let kan udskiftes og vedligeholdes. Det gør det også lettere at udskifte eventuelle komponenter ved en senere modernisering, eller opgradering. Lokomotivet er 19,275 meter langt, vejer 80 tons og har alt efter ønske en tankkapacitet på mellem 2500 og 4000 liter brændstof. Topfarten ligger på 140 km/t, maksimalydelsen fra motoren er på 2000kW og starttrækkraften ligger på 235kN.
Motoren er fra MTU og har typebetegnelsen 16 V 4000 R41 og er trykladet ved hjælp af en kompressor og er koblet direkte til en 3 faset børsteløs generator. Ved tomgang kan der slukkes for 8 af de 16 cylindre . hvilket hjælper med til at reducerer forbruget. For generatoren ensrettes spændingen til en høj jævnspænding (DC mellemkreds), som igen bruges til at føde vekselretterne (konvertere) der styrer banemotorerne der alle 4 er koblet i parallel. Ved hjælp af konverterteknikken, kan man også bremse rent elektrisk og bremseenergien kan bruges til at lade DC mellemspændingen op med, dermed kan bremseenergien bruges igen ved igangsætning. Er DC kredsens batterier fult opladet kan overskydende bremseeffekt også afsættes i modstande placeret oppe under taget.
Lokomotiverne fik tilnavnet Herkules og som nævnt gik den første ordre på 100 styk til de østrigske statsbaner. Næste ordre var på 5 lokomotiver til MTR i Hongkong, ret usædvanligt for europæiske lokomotiver at ende der, hvilket efterfølgende salg også viser. Lokomotiverne er hovedsageligt solgt, eller udlejert til operatører i Tyskland, Østrig, eller Luxemburg. Siemens startede i 2001 et udlejningsselskab kaldet Dispolok, da man pludseligt havde en del lokomotiver af typen ME 26 der var returneret af NSB (se mere under beskrivelsen af V 240). Dispolok blev i 2006 solgt til det verdensomspændende Mitsui Rail Capitals europæiske afdeling hvorefter det fik navnet MRCE Dispolok. En del ER20 ejes også af udlejningsselskabet Angel Trains Cargo, der udspringer af privatiseringen af de engelske statsbaner i 1994.
Vi har på modelbanen en model fra Roco af ER20 i let patineret udgave, hvor køleriste og udstødninger er langt mere synlige præcist som på forbilledet.