E71

E 71

Kort efter indsættelsen af de første 4 koblede godstogslokomotiver bestilte de Preussiske statsjernbaner i 1912 en serie på 18 lokomotiver kaldet EG 511 til 537 hos AEG. Frem til 1914 blev der leveret 3 maskiner og ordren blev forhøjet til 46 maskiner. Først i 1921 fulgte leveringen af flere maskiner, det blev dog i alt kun til 24 maskiner.

Midten af lokomotivet hvilede på en broramme der lå oven på de to drivbogier. Inde i midten var de 2 førestande og hovedtransformatoren monteret og på hver boige stod der en motor der gennem et blindhjul og en drivstang trak de 2 hjul. De 2 motorer ydede i alt 780 kW og gav maskinerne en topfart på 50 km/t.

I 1930 og 31 blev 17 maskiner bygget om til en tophastighed på 65 km/t med en reduceret trækkraft til følge. Maskinerne blev alle udrangeret i 1959 undtagen et enkelt lokomotiv, E71 28, der er istandsat og man kan i dag se det på DB´s lokomotiv-udstilling.

Vi har en enkelt model af E71 litreret som i tiden omkring anden verdenskrig.