E69/169

I 1909 blev lokomotivet LAG 2 (senere E 69 02) bygget og sat i tjeneste ved lokalbanen LAG (Lokalbanen AG) i München på strækningen Murnau – Oberammergau. Denne maskine i grøn bemaling blev i 1912 efterfulgt af en vinrød kaldet LAG 3 (igen senere kaldet E 69 03). Der blev bygget i alt 5 maskiner af typen E 69 i 4 vidt forskellige udgaver, så her vil vi koncentrere os om den type vi har her på anlægget.Modellen, vi har, er litreret efter DB´s nye nummerserie som E 169 003-1.
Det er den der blev bygget i 1912 til samme strækning som de andre E 69’ere. I 1940 fik den udskiftet den elektriske udrustning og isat nye motorer fra de udrangerede motorvogne ET 31. I 1954 blev den igen ombygget. Denne gang ændrede man kørespændingen på strækningen fra 5,5kV til 15kV og ombygninger i maskinen måtte finde sted. Under samme ombygning installerede man radiostyring til rangerkørsel.
Fra 1955-1964 kørte den på Heidelberger Hovedbanegård sammen med E 69 002 der også var blevet bygget om. De 2 maskiner kom derefter tilbage til deres “hjemmestrækning” Murnau – Oberammergau. E 169 var i tjeneste frem til 1982 og var ved sin udrangering den ældste konstruktion stadig i brug. Maskinen har en topfart på 50 km/t og de 2 motorer yder tilsammen 352 kW.V har to modeller af E 169 003 litreret og malet som i tiden omkring 1972.