E 60/160

AEG leverede i 1927 de 2 første lokomotiver af typen E 60 til DRG. De fik dem bygget til rangertjenste på de store bayerske banegårde München og Rosenheim. I byggebeskrivelsen blev det forlangt at der blev genbrugt så mange dele fra E 52 og E 91 som muligt. Dette resulterede i en 11,5 meter lang rangermaskine med 2 motorer, der trak hjulene gennem et blindhjul og trækstænger i en såkaldt “Winterthur” kobling. Under bagenden af lokomotivet monteredes en Bissel løbeaksel for at få en bedre vægtfordeling. De 2 motorer ydede tilsammen 1074 kW og gav en topfart på 55 km/t.
I 1928 blev der leveret 5 nye maskiner i anden serie og tredje serie på 7 blev leveret frem til 1934. Den elektriske udrustning på disse maskiner blev leveret af Siemens
Efter en ombygning i slutningen af 50’erne blev de lavet om med automatiske koblinger, malet op i vinrød farve og fik udskiftet den gamle strømaftager med en ny type. Derforuden fik de monteret en rangergangbro på hver ende. Frem til deres udrangering i 1980 havde alle 14 maskiner udført deres arbejde med fuld tilfredshed.
Vi har maskinen både som den oprindelige grønne E 60 02 fra DR og som den røde E 160 012-1 med rangerbro i begge ender og den nye nummerbetegnelse.