E 40/140.1

De elektriske lokomotiver af serien E 40 er udviklet ved et samarbejde mellem Krauss-Maffei og Siemens med deltagelse i projektet af Krupp, Henchel, AEG og BBC. De blev bygget til den tunge godstransport på hovedstrækninger uden for bjergområderne, den var også bygget således at den også kunne indsættes i persontogstjeneste. Det første lokomotiv af serien E 40 blev leveret i 1957.
Den tekniske del af lokomotivet er identisk med E 101. Begge maskintyper har en motorydelse på 3700kW og med en lavere gearing mellem banemotorer og hjul på E 40 giver det en bedre trækkraft på bekostning af tophastigheden. Den blev sat til 100 km/t, men blev senere opjusteret til 110 km/t, ved indførelsen af elektriske bremser. Ellers var de to lokomotiver identiske og kunne overtage hinandens opgaver, hvis det var nødvendigt.
31 maskiner fik monteret nye elekroniske modstandsbremser og blev indsat i bjergområder. Disse maskiner fik i første omgang betegnelsen E 4011 og ved nummeromlægningen i 1968, blev de omnummereret til E139.
I alt blev der bygget 879 lokomotiver af typen E 40.
Vi har her hos os en model af E 140 i den oprindelige grønne bemaling, men med litrering i tiden efter nummeromlægningen i slutningen af 1960’erne.