E 194

Som en viderudvikling af E 93 byggede AEG i slutningen af 1930’erne den nye serie E 94. Den blev bygget meget lig sin forgænger og den første maskine blev sat i drift i 1940. Den første serie fik monteret motorer, som var en viderudvikling af dem der sad i E 44 5 . Senere serier fik dog forskellige motorer dog med en samlet effekt fra de 6 motorer på 3300 kW.

Frem til 1945 blev der i alt indsat 146 maskiner med serienumrene E 94 001 – E 94 136 og E 94 151 – E 94 159. Efter krigen var der kun 44 maskiner tilbage, men der stod er dele klar til at bygge maskinerne E 94 137 – E 94 142 og E 94 160 – E 94 161. Yderligere tre maskiner blev bygget i Wien og leveret direkte til ÖBB. Som en lille detalje skal det nævnes at E 94 145 blev beskadiget under opbygningen, der foregik under krigen og først blev leveret i 1950.

Fra 1954 til 1956 ankaffede DB maskinerne E 94 178 – E 94 196 og E 94 262 – E 94 285. De sidstnævnte blev i 1970 alle bygget om til en maks. hastighed på 100 km/t og omnummeret til E 94 562 – E 94 585 sammen med E 94 141 – 142 der kom til at hedde E 94 541 og E 94 142.

E 94 lever stadig i dag. Prignitzer Eisenbahn (PEG) har i sommeren 2002 fået renoveret 2 af disse “oldinge” (E94 051 og E94 052). De skal bruges til at rangere med og til at hjælpe med at transportere cementtog fra Deune til BErlin op ad den skrappe Sangerhausen-Blankenheim stigning. Her kommer de gamle “Taigatromler” til kort og har brug for lidt hjælp.

Vi har en velkørende model af E 194 035 i DB litrering fra tiden efter 1967 og en af en E 94 i DB bemaling fra før 1967.