E 17/117

El-Lokomotiv
Efter DRGs grundlæggelse begyndte man at udvikle på ellokomotiver uden trækstænger, det blev til forskellige modeller, herunder E 16med det store Buchli-træk. Der arbejdes videre mod at montere mindre elmotorer direkte på akslerne, for at mindske vedligehold og for at få en lavere vægt der skal affjedres sammen med hjulene
I årene 1927 og 1928 byggede man de første maskiner af typen E17, der blev frem til 1930 indsat 38 af disse 111,7 tons tunge og knapt 16 meter lange hurtigtogsmaskiner.
Det var AEG der stod for både den mekaniske del af lokomotivet og den elektriske del, som blev bygget i samarbejde med Siemens.
For fremdriften stod otte sekspolede motorer med en samlet ydelse på 2800kW. På hver trækaksel var der monteret en motor yderst på hver side. Denne ydelse gav maskinen en topfart på 120 km/t. Lokomotiverne blev nummereret ud fra deres arbejdsområde E 17 01-08 hørte til Bayern, E 17 101-112 i mellemtyskland og E 17 113-120 hørte til i Schlesien. Under anden verdenskrig gik otte lokomotiver tabt ved enten uheld eller bombeangreb.
fter anden verdenskrig forblev fire maskiner i DDR, der alle i 1946 blev kørt til Sovjetunionen som krigsbytte. De tre af dem kom tilbage i 1952/53 og blev i 1958/59 bygget sammen til to lokomotiver der blev indsat i tjenesten. Men allerede i 1963 blev de grundet mange nedbrud igen udtaget fra driften. 26 lokomotiver kom til DB, der efter 1967 alle hørte til omkring Augusburg og var i planmæssig drift frem til 1978, herefter begyndte udrangeringen der sluttede i 1980.
Vi har to modeller af E 117 121 opmalet og litreret fra tiden efter 1968, samt en enkelt i grå og hvid som i tiden før anden verdenskrig.