E 16/116

E16 / E116

Til den tungere persontogstjeneste i Bayern blev der i årene 1926 til 1928 i alt indkøbt 21 lokomotiver af typen E16, som blev leveret i 3 serier. De første 10 maskiner ydede 2340 kW, de næste 7 ydede 2580 kW og de sidste 4 ydede 2944 kW. Alle maskiner havde en topfart på 120 km/t.

E 16 havde et besynderligt udseende med de 4 køremotorer monteret på den en side, uden på hjulene. Denne konstruktion, kaldet Buchli-træk, var sammen med den elektroniske styring og de 12 polede motorer gennem flere år blevet afprøvet i schweiz. Det var BBC der stod for den overordnede konstruktion og det elektriske udstyr og Krauss der stod for det mekaniske.

Under anden verdenskrig gik to maskiner tabt og i 1967 gik endnu en maskine til i et uheld. De resterende 18 maskiner kørte i 1974 mellem München og Salzburg. I 1979 udrangeredes det sidste eksemplar.

Som det fremgår af billedet har vi en model af E 116 019. Den fik betegnelsen E 116 ved nummeromlægningen i 1969