E 152

Det første beskaffelsesprogram som DRG lavede for gruppeforvaltningen i Bayern, indeholdte et stort ellokomotiv til den tungeste persontogstjeneste. Efter mange forskellige udkast endte man med et 2’B B2′ koblet lokomotiv kaldet EP 5.
Maskinen havde, en for denne tid, mærkelig opbygning, med fire små motorer i stedet for en stor. Der blev monteret to motorer over hver sin toakslede trækbogie. Kræfterne fra motorerne blev overført gennem en trækstang der førte ned til et blindhjul og derfra gennem endnu en trækstang fordelt ud til de to hjul. De fire motorer kunne til sammen yde 2200kW og give det særprægede lokomotiv en topfart på 90 km/t. For ikke at få et for højt aksletryk monteredes i hver ende en toakslet fritløbende bogie og man kunne derved holde trykket fra det 17 meter lange lokomotiv nede på under 20 tons ud af en totalvægt på 140 tons.
Selve opbygningen af maskinen med en gennemgående lang ramme og karateristisk firkantet overbygning gjorde, sammen med de afskårne hjørner og døre ud gennem fronten, maskinen let genkendelig. Det var Maffei og WASSEG (et samarbejde mellem Siemens Stuckert Werke og AEG) der leverede de 35 maskiner kaldet EP 5 21 501 til 535, fra 1924 og fremefter. Disse blev i 1927 omdøbt til E 52 01 til 35 ved DRG’s store numeromlægning. Af de store og dyre “jumbos” blev seks styk udrangeret frem til 1950 og resten kom til tjeneste hos DB. Her var de i drift ind til den sidste blev udrangeret i1974.
Vi har en model af den næstsidst byggede E 52. Den er litreret E 152 034 som er nummeret den fik ved nummeromlægningen i 1969