E 145

I 1994 afgav Deutsche Bundesbahn en ordre på henholdsvis 145 hurtigtogslokomotiver (BR 101) til DB Fernverkehr og 80 godstogslokomotiver (BR 145) til DB Cargo. Ordren på de 145 persontogslokomotiver gik til ABB og AEG fik ordren på godstogslokomotiverne. Disse blev leveret fra 1997 til og med 2001.

Under udviklingen af lokomotivet, slog ABB og AEG sig sammen og blev til ADtranz, hvilket gjorde at lokomotiverne kom til at dele både design og en del komponenter. For eksempel er den oliekølede transformator og GTO thyristorstyring varianter af dem der sidder i BR 101. Bogies under lokomotiverne blev også den ABB udviklede Fleixfloat type.

Lokomotiverne er 18,9 meter lange, vejer 80 tons, har en tophastighed på 140 km/t og en ydelse på 5,6 MW.BR 145 kom til at danne grundlag for BR 146, der er en afart bygget til regionaltrafik, med elektromekaniske destinationsskilte og en topfart på 160 km/t.

Efter leveringen af de 80 lokomotiver, besluttede DB at satse på BR 185 i stedet, der har mulighed for at køre under flere strømsystemer. Til trods for at leveringen af BR 145 sluttede i 2001, hvor Bombardier købte ADtranz, fremtræder optræder BR 145 i Bombardiers materiale som et lokomotiv at TRAXX typen, et navn de først introducerede i 2003.

Vi har en model af BR 145 005-5 i moderne udseende med UIC litrering, som den har set ud siden 2013.