E 111

I december 1974 præsenteredes for første gang en maskine af typen E 111. Det var den første enhed i en ny generation af elektriske hurtigtogsmaskiner fra Krauss-Maffei.Det var serien E 110 der stod som forbilede for de nye maskiner, der med en motorydelse på 4100kW kunne give en topfart på 150 km/t. En af ændringerne fra serien E 110 var et forbedret køleluftsintag til motor og elektrisk udrustning. Samtidigt fik den en ny modstandsbremse til at bremse ved nedstigninger fra bjergområder.
En anden nyhed i denne serie var indførelsen af den såkaldt “integrerede førekabine” for første gang. Dette udtryk dækkede over en ny indretning af instrumenter, styrehåndtag og kontakter. Alle blev placeret i et logisk forhold til hinanden så lokomotivet blev lettere og simplere at føre og blev en ergonomisk korrekt føreplads. Denne føreplads kom til at danne forbillede for alle nye lokomotivkonstruktioner i Tyskland.
I dag er der 226 enheder af E 111 i drift. De er stationeret i Dortmund, Frankfurt, München og Nürnberg. De er kun indsat i regionaltjenesten og er monteret med vendetogsstyring.
Her på anlægget har vi tre modeller af serien E 111. Den ene er maskinen E 111 009 der er bemalet i de orginale blå og beige farver. Den anden er en maskine der er udlejet til Lufthansa til kørsel med flypassagerer mellem tre store sydtyske lufthavne. Den er bemalet i Lufthansas farver som er hvid og karrygul. Den tredje er 111 179 der er opmalet i de grå og orange nærtrafikfarver