C / BR18 (1)

Det lokomotiv der trak de berømte Rheingold ekspresser.
Hurtigtogslokomotivet C var nok et af de kønneste lokomotiver af sin tid, med sit lille halvtag ud mod tenderen og sit spidse førehus. Selv om den hørte til blandt de mindste 2’C 1′ maskiner var den både sparsom og ydedygtig.
Lokomotivet havde med sine fire cylindre, to udvendige og to indvendige, en trækkraft svarende til 1840 hk. Det var 21,855 meter langt, vejede 85,2 tons og sat til en topfart på 120 km/t.
Lokomotives ydre var glat og stilrent. Der var kun få rør ført på ydersiden af kedlen og alle kanter var let afrundet, så hele maskinen stod med et stilfyldt udseende. En af de ting der også var med til at præge udseendet var de goegrafiske forhold i Württemberg. På grund af de bakkede områder valgte man drivhjul på kun 1800 mm i stedet for andre maskiner fra samme tid der fik drivhjul på op til 2000 mm.
Fra 1909 og til 1921 leverede maskinfabrikken Esslingen i alt 35 maskiner af typen C til de Württembergske Statsjernbaner og heraf overtog DRG 32 og fik bygget yderligere 5, som de omlitrerede til BR 181. Tre maskiner var kommet til Frankrig og en kom til Polen som følge af Versailles traktaten der endte første verdenskrig. Frem til anden verdenskrig var kun et lokomotiv af typen C taget ud af drift efter et stort uheld nær Backnang. Begivenhederne under krigen i 1939 til 1945 førte til store tab af C maskiner og af de 36 der var til rådighed inden krigen var der kun 6 tilbage ved afslutningen.
Manglen på højtydende lokomotiver gjorde dog at DB satte mange maskiner i stand også nogle som det ville være mest logsik bare at skrotte. Reparationerne svarede mest til en total ombygning af alle maskiner og i 1950/51 var der 23 C maskiner i drift i Tyskland, hvor de var stationeret i Ulm og Heilbronn. Men fra Maj 1953 blev udrangeringen af BR 181 sat i værk og ved udgangen af 1953 var kun halvdelen af maskinerne tilbage. Den hurtige udrangering betød at reparation og genindsættelse af to lokomotiver var nødvendigt. Så BR 18.128 og BR 18.133 blev i foråret 1954 igen indsat i drift for at overholde køreplanerne for C maskinerne.
Det sidste lokomotiv (BR 18.133) startede sin sidste skemalagte kørsel den 13. Febuar 1955 og to dage senere var den taget ud af drift for af blive skrottet. Dermed sluttede æraen for de engang så stolte C maskiner
Vi har en model C 2029 i den oprindelige grønne farve og litrering som fra tiden hos de Würtembergske Statsjernbaner, samt en model af BR 18 133 med udseende som i tiden efter anden verdenskrig.