Damp-Lokomotiver · Epoke 3 Damp-Lokomotiver · Epoke 1 Denne tidsepoke indeholder lokomotiver fra jernbanens begyndelse og til tiden omkring 1920, hvor alle de lokale jernbaneseksakber blev samlet til et stort selskab kaldet DRG. Her findes alt fra små lokalbanelokomotiver til de flotte store maskiner bygget for de Bayerske og Preussiske jernbaneselskaber. BR 17 10-12Preussisk hurtigtogsmaskine også kaldet S 101. BR 18Württembergsk hurtigtogsmaskine senere kaldet BR 181. C / BR 181Det lokomotiv der trak de berømte Rheingold ekspresser. BR 38P8 er den oprindelige betegnelse for dette lokomotiv, bygget i over 3800 eksemplarer BR 39Blandettogsmaskine med P10 som oprindelig betegnelse. BR 533Preussisk godslokoktiv, en videreudvikling af den oprindelige G 4 fra 1877. G 34H / BR 54Bayersk godstogslokomotiv med meget højtliggende kedel. BR 55Oprindeligt Preussisk godslokomotiv, bygget i et meget stort antal. BR 56Videreudvikling af G 8, har kørt både hos de Preussiske jernbaner og DRG. BR 58Godstogslokomotiv oprindeligt udviklet til de Tyrkiske jernbaner. BR 59Württembergsk bjergklatrer med 6 drivhjul. BR 75Persontogstendermaskine oprindeligt leveret til de Sachsiske statsbaner i 1911. BR 78Tenderlokomotiv fra 1912, senere ombygget af både DR og DB. BR 89Meget tidligt universallokomotiv, oprindeligt bygget til de Preussiske statsjernbaner. BR 92Lille tendermaskine til godstjensten, oprindeligt bygget som T 13. BR 93Preussisk blandettogstenderlokomotiv til hovedstrækninger. BR 94Kraftigt godslokomotiv, der også blev brugt til den tungeste persontogstjeneste i bjergene. BR 96Stor godstogstendermaskine bygget til bjergstrækningerne omkring Bayern. BR 98 3Bayersk PtL2/2, BR 983 eller blot "glaskassen". BR 98Meget tidligt lokalbanelokomotiv bygget til strækninger med lille kurveradius. e3/3Schweitzisk rangerlokomotiv, overtaget af et bryggeri. SaxoniaDet første tyskbyggede fjerntogslokomotiv