BR 98

BR 987
Bayersk PtL2/2, BR 983 eller blot “glaskassen”.

Til tjeneste på sidebaner med små sporradier udviklede Maffei et lille mallet tenderlokomotiv kaldet BB II. De leverede i årene 1899 til 1903 i alt 29 maskiner til de Kongelige Bayereske statsbaner. Lokomotiverne vejede fuldt lastet 42,6 tons, de kunne masksimalt yde 380 HK og havde en topfart på 45 km/t. I 1908 byggedes endnu to maskiner i en længere og tungere udgave, men ændringerne var dog så minimale at de ikke fik anden betegnelse.

DRG overtog alle 31 maskiner og de fik betegnelsen BR 98Da det ikke ligefrem var gode køreegenskaber der prægede lokomotiverne blev de fleste udrangeret op først i 1930’erne.

Efter 1940 var der kun tre tilbage og de blev opkøbt af forskellige virksomheder. Et af lokomotiverne (BR 98 727) kom til sukkerfabrikken i Regensburg og har i dag hjemme på jernbanemuseet i Darmstadt-Kranichstein. De to andre kom til Østrig som fabrikslokomotiver, det ene kom til VOEST stålværket i Linz og det andet kom til et vandkraftværk kaldet Ill på Voralbjerget.

Vi har en model af lokomotivet der kørte rundt hos Voralberger Illwerke, som hos os dog kører med gods og personvogne som den oprindeligt gjorde det hos de Kongelige Bayerske Statsbaner.