BR 65

DB’s nybyggede tenderlokomotiv fra 1951 til indsats i nærtrafikken og til vendetogstjenesten.
I nybyggeprogrammet fra DB var det et tenderlokomotiv, til nærtrafikpersontogstjenesten i storbyerne, kaldet BR 65. I 1951 leverede Krauss – Maffei de første to prøvemaskiner og allerede samme år begyndte serieleveringen med yderligere elleve lokomotiver.
De leverede maskiner havde en egenvægt på 67,6 tons og en tjenestevægt på 107,6 tons. De havde en topfart på 85 km/t både forlæns og baglæns, en ydelse svarende til 1480 hk og et akseltryk på kun 16,9 tons.
Yderligere fem lokomotiver blev bestilt i 1955. De blev leveret i slutningen af 1955 og starten af 1956. Alle maskiner af typen BR 65 havde fuldsvejste kedler og forbrændingskamre. De første 13 lokomotiver var ustyret med overfladeforvarmere, de resterende 5 med blandingsforvarmere.
Lokomotiverne var hovedsageligt indsat i området omkring Darmstadt og i Rhein/Ruhr’s industriområder. Maskinerne med numrene 65 012 til 018 blev udstyret med styreindretning for vendetog så de kunne køre bagerst i et togsæt, og blive ført fra en styrevogn. Det første lokmoitv, BR 65 007, blev i 1967 udrangeret. I 1968 blev maskinerne omlitreret til BR 065 og det sidste lokomotiv, BR 065 018, blev i 1973 taget ud af drift. Dette lokomotiv blev renoveret og tilhører i dag det Tyske damplokomotivmuseum i Neuenmarkt/Wirsberg.
Vi har en model af det sidst byggede BR 65 018, der er litreret som i tiden før 1968.