BR 56

Allerede året efter bygningen af G 83 forenklede man i 1919 løbeværket tilbage fra de tre til de oprindelige to cylindre. Det nye G 8 havde 1390 HK var næsten 17 meter langt og havde en topfart på 65 km/t forlæns og 50 km/t baglæns. De blev i første omgang udstyret med en treakslet tender der senere bev erstattet af en fireakslet med to bogier.
Lokomotivet gjorde sig så godt at man frem til 1927 anskaffede sig 846 eksemplarer, som hos DRG blev litreret BR 56. Det var ikke kun de tyske jernbaner der anskaffede sig lokomotiver af typen G 83. Rumænien og Tyrkiet aftog tilsammen 150 maskiner. Fire af maskinerne hos DRG blev i 1930 bygget om til fyring med kulstøv af AEG. Maskinerne kørte hovedsageligt med gods på hoved og sidebanerne, men kunne også tit se foran mindre persontog
Cirka 610 lokomotiver blev efter anden verdenskrig delt mellem de to tysklande. DB udrangerede sin sidste maskine i 1959 og DR gjorde det i starten af 1970’erne.
Vi har en model af G8 56 56 i den oprindelige grønne bemaling som i tiden den havde hos den Kongelige Preussiske Jernbaneforvaltning. Vi har også to modeller af BR 56, nemlig nummer 2048 og 2567. De er i sort bemaling og litreret som i tiden hos DB, men stadig udstyret med de gamle petroleumslamper.