BR 53

BR 53
Et lokomotiv der aldrig har været bygget, der er kun fundet tegninger af det, men alligevel lavet i model

Dette lokomotiv er en stor undtagelse på vort anlæg, det har nemlig aldrig været bygget i virkeligheden.

Efter anden verdenskrig fandt de allierede magter tegninger over et kæmpe lokomotiv i de tyske arkiver. Det var afslutningen af krigen der gjorde at det aldrig blev bygget, det var formodenligt tæt på da det allerede var litreret BR 53. Typenummeret 53 havde været i brug en gang før til gamle lokomoitver fra de tidligere baneforvaltninger som var udrangerede.

Dette tunge Borsig godstoglokomotiv var planlagt til Deutsche Riechsbahn men på grund af krigsbegivenherne i 1940`erne blev det aldrig færdigbygget. Lokomotivet af typen Mallet skulle være over 27 m langt og skulle med sine leddelte drivhjulsgrupper også kunne klare selv skarpe kurver og et mangelfuldt banelegeme. Dette var for at man kunne fremføre tunge godstog langt østpå, i erobrede landområder. Med en ydelse på 3000 Hk, og vægten ligeligt fordelt på alle 7 aksler, skulle den kunne trække op til 1700 tons tunge godstog op ad stigninger på 8 promille.

Tenderen var ikke kun på grund af den forventede dårlige forsyningssituation, beregnet tilsvarende meget stor, men også på grund af det store brændstof og vandforbrug. Ved det samlede lokomotiv projekt, havde man sørget for, at der trods de hårde krav til ydelsen skulle anvendes så få stærkt vedligeholdeseskrævende byggedele som muligt.

På trods af at dette lokomotiv aldrig har været bygget, har Märklin næsten altid haft det i deres type program.