BR 45

BR 45
Det kraftigste damplokomotiv bygget i Tyskland.

I årene 1936 og 1937 udviklede Henchel det kraftigste Tyske damplokomtiv overhovedet. Der var tale om en 3 cylindret maskine på 25,65 meter der kunne yde 2800 HK og havde en topfart på 90 km/t.

I 1940 fulgte så den anden serie på 26 maskiner, men den efterfølgende planlagte serie på 103 lokomotiver blev i 1941 stoppet på grund af flere kedelskader. Disse gjorde også at kedeltrykket blev reduceret til 16 kg/cm2.

Efter anden verdenskrig byggede Deutche Reichsbahn lokomotivet BR 45 024 om til en højtryksmaskine, men som tidligere, efter flere skader blev lokomotivet udrangeret i 1959. Deutche Bundesbahn renoverede fra 1950 flere lokomotiver med nye fuldsvejsede kedler, forbedrede forbrændingskamre og stokerfyring.

I 1968 var der kun tre lokomotiver tilbage, alle som forsøgs- eller bremselokomotiver.

Vi har på anlægget en model af BR 45 001 – den første af de i alt 28 maskiner der blev bygget.