BR 93 / T 14

BR 93 / T 14
Preussisk blandettogstenderlokomotiv til hovedstrækninger.

Til blandet kørsel på korte hovedstrækninger og vigtige sidebaner, udviklede firmaet Union i Königsberg i 1914 et ydedygtigt lokomotiv kaldet T 14, til de Preussiske Statsbaner. Frem til 1918 anskaffede de Preussiske Statsbaner i alt 547 sådanne lokomotiver. Yderligere maskiner blev leveret til Saarbanen og til Elsass – Lothringen jernbanen.

Lokomotivet var 13,8 meter langt og kunne yde hvad der svarer til 1000 hk. Det havde en topfart på 65 km/t. Lastfordelingen på lokomotivet var ret uheldigt, hvilket resulterede i et akseltryk på den forreste løbeaksel på 17,3 ton. Dette var højere end på trækakslerne og resulterede i en lavere trækkraft.

Deutche Reichsbahn Gesellschaft overtog, ved sammenlægningen i starten af 1920’erne, 406 Preusssiske lokomotiver af typen T 14 og senere 53 tilsvarende maskiner fra andre både indenlandske og udenlandske jernbaneselskaber. De omdøbte dem til BR 93.

Efter anden verdenskrig kom der lokomotiver af typen BR 93 til både DR og DB, som alle beholdte navnet BR 93. Den sidste BR 93 hos DB blev udrangeret i 1960 mens man hos DR beholdte dem i længere tid, hvor de hovedsageligt var i tjeneste omkring Berlin.

Vi har to modeller af BR 93, med serienumrene 374 og 389. Disse er begge litreret som i tiden under DRG.