E 151

I starten af 1970’erne stod de tyske baner med en alvorlig udfordring fra lastbiltrafikken, som var i en voldsom vækst. Man satte derfor nogle krav til godstrafikken. På en 5 promille stigning skulle man kunne trække et 1000 tons tog med 120 km/t, 1200 tons med 100 km/t og 2000 tons med 80 km/t. Det var krav som de gamle type 150 ikke kunne overholde, idet den ikke havde hverken topfart eller trækkraft til at overholde dette.
Dette godslokomotiv blev i årene 1972 til 1978 sat i drift. Der blev bygget i alt 170 maskiner til den tunge godstogsdrift. Maskinen ydede 6288 kW og havde en topfart på 120 km/t. Alle lokomotiver af denne type bruges til tung hurtig godstrafik men også til hurtig passagertrafik i hele Tyskland.
Det var Krupp og Krauss Maffei der byggede disse maskiner, som blev udrustet med det nyeste sikkerhedsudstyr. Motorene blev valgt ud fra de gode erfaringer man havde med lokomotivtyperne E 110 og E 140. For at forbedre forholdene for lokomotivføreren blev der også indbygget klimaanlæg til førerhusene.
De første 75 lokomotiver blev leveret med kromoxidgrøn overdel og sort bund, herefter skiftede farverne til oceanblå bund og beige overdel. Modsat mange andre lokomotivtyper, blev de sort/grønne lokomotiver ikke malet om i oceanblå/beige farver, men opretholdte deres oprindelige bemaling frem til skiftet til enten orientrød, eller trafikrød. Sidste eksemplar i skiftede fra grøn til trafikrød så sent som i 2008.
I 1976 blev 20 lokomotiver udstyret med automatisk kobling til brug i tunge malmtog mellem nordsø havnene og Peine-Salzgitter stålværkerne, samt Saarland, der traditionelt set har haft sværindustri.
Vi har flere forskellige udgaver af E 151, fra de oprindelige grønne til de moderne trafikrøde