MT

Dansk bygget ranger- og strækningslokomotiv
Efter anden verdenskrig var der behov for mellemstore strækningslokomotiver. Det blev Frichs der kom til at levere 17 strækningsmaskiner kaldet MT i årene 1958 til 1960. Lokomotiverne blev leveret med en nyudviklet motor af Frichs egen konstruktion og en elektrisk kraftoverførsel lig den i MO og MS motorvognene. Desværre viste motorerne sig for ustabile og efter mange kostbare reparationer blev de i slutningen af 1960’erne udskiftet med Maybach-Mercedes motorer.
Lokomotiverne blev brugt både til gods og persontog, hovedsageligt på sidebanerne og til rangering på større stationer. Konstruktionen med 2 korte bogies viste sig yderst velegnet til rangering på stationer med skarpe kurver, som Københavns hovedbanegård og færgehavnene ved Storebælt.
MT lokomotiverne er 12,49 meter lange, vejer 52,1 tons, har en motorydelse på 491 HK (Maybach motorer) og en oprindelig topfart på 70 km/t. Efter remotoriseringen blev topfarten ændret til 90km/t.
De fleste lokomotiver fik en levetid på 40 år, hvorefter de blev udrangeret og skrottede, der er stadigvæk et par stykker bevarede, herunder MT 152, der er vist i model på billedet herover.
Vi har på modelbanen i skrivende stund to MT (152 og 157) lokomotiver i den originale grønne farve.