VT 650 “Regio Shuttle”

VT 6 50 “Regio Shuttle”
Lang skinnebus med karakteristiske trapezformede vinduer.

I 1996 havde ADtranz udviklet og bygget de første skinnebusser af typen RS1. Det er herefter blevet til over 360 enheder leveret ikke kun til DB, men også mange forskellige privatbaner.

RS1 er let genkendelig med sine trapezformede vinduer, et design oprindeligt fremkommet ved undersøgelser af opbygning af højhastighedstog. Det giver en stor stivhed i karossen, mulighed for fleksibel indretning, hvor alle passagerer har et godt udsyn og så er det vægtbesparende i forhold til normalt design. ABB tog patent på patent på designet. 

ABB blev senere til ADtranz og senere igen til Bombardier. I forbindelsen med disse sammenlægninger blev Stadler Rail AG udskilt i en separat virksomhed og tog design og produktion af RS1 med sig

RS1 er bygget forskellige udgaver men den typiske er 25,5 meter lang og vejer 40 tons. Der er plads til cirka 90 siddende passagerer og 80 stående. Den er udformet med 2 uafhængige motoranlæg, der hver trækker på 2 aksler på en bogie. Hver motor yder 345 HK og trækkraften overføres til hjulene gennem en automatgearkasse. Motorerne kan kan køre på enten almindelig diesel, eller biodiesel lavet af rapsolie. RS1 er designet til en tophastighed på 120 km/tog kan udstyres enten med en centralkobling, eller normal trækkrog og puffere.

Hele midten af skinnebussen er lavgulvssektion (65% af totallængden), så man kan gå direkte ind fra perronen. Kun over motorer og bogies i hver ende er gulvet højere. Der er indbygget klimaanlæg og handikapvenlige toiletter. RS1 er bygget til at kunne betjenes af en enkelt person. Der kan køres op til 7 enheder i multitraktion.

Vores model af en Regio Shuttle er i DB udgave indført som type 650. DB indsatte de første RS1 i 1999 og har i dag over 70 sådanne togsæt.