VT 11.5/VT 601 TransEuropExpress

VT 11.5/VT 601 TransEuropExpress
Lyntogssæt fra starten af 1957. Kørt som TransEuropaExpress tog.

Et togsæt bygget til ekspres kørsel mellem de forskellige lande i europa. Første sæt leveret i 1957.

En typisk opsætning af sættet er 1 motorvogn i hver ende med 5 vogne i mellem. I den miderste vogn er der køkken og spisevogn og i hver motorvogn er der tjenestekupé. Alle vogne er indrettet til første klasse

I hver motorvogn ligger en 1100 hestes dieselmotor + en 296 hestes hjælpemotor. Trækkraften bliver hydraulisk overført til hjulene og giver en topfart på 140 kilometer i timen.

Togsættet der er 130.72 meter langt og rummer 122 + 46 passagerer, blev bygget fra 1957 og frem til 1970. Her ombyggede man 5 togsæt til gasturbinedrift i stedet for de normale dieselmotorer, for at tilfredstille de nye krav til højere hastigheder. Disse maskiner ydede 2200 heste og gav togsættet en topfart på 160 kilometer i timen.

Det var VT 601 der blev lavet til danske forhold og gik til sidst under navnet “Sølvpilen”. Her var de dog 8 delte med 2 styrevogne i midten så man fik to 4 delte sæt. Dette var nødvendigt ved ombordkørsel på færger, da der ikke var plads til et langt togsæt og ved opdeling i mindre togsæt til tyndt befolkede områder.

Det sidste togsæt blev taget ud af normal drift i 1978. Et par togsæt fik en kort renæssance i 1990, da de blev lejet ud til DR og var i drift mellem Berlin og Hamborg. I dag er der nogle enkelte togsæt tilbage af VT 601. De er alle ført tilbage til det oprindelige udseende og kører som museumstog og udlejes til specielle lejligheder.

Vi har en enkelt model af VT 601 i original bemaling.