V 80 / V 280

V 80

Oprindelsen

Med V 80 begyndte en ny epoke i tysk togindustri. Dette var det første store moderne diesellokomotiv med hydraulisk kraftoverførsel. Lokomotiverne blev til i et samarbejde mellem BZA München og den tyske lokomotivindustri.

Målet med V 80 var at bygge et nyt lokomotiv til blandet tjeneste, efter et nyet koncept med to 2-akslede bogies og med et maksimalt akseltryk på 15 tons: Dermed kunne lokomotivet gøre tjeneste på sidebanerne, som have kurveradier på 80 meter og en svagere overbygning. Ydelsen var i første ombæring sat til 800Hk, hurtigt hævet til 1000HK for til sidst at ende på 1100 HK. Maksimalhastighed for det nye lokomotiv skulle være 90 eller 100 km/t og en gearing der muliggjorde fuld trækkraft ved rangerhastighed (4 km/t). Et højtliggende centralt førerhus skulle sikre en god strækningsoversigt og alle lokomotiver skulle udstyres med dampvarmekeddel og styring til dobbelttraktion og vendetogsstyring.

Udviklingen af V 80 blev helt og holdent styret af BZA München i tæt samarbejde med MaK i Kiel og Krauss-Maffei i München. Samtidigt var også Maschinenfabrik Esslingen og lokomotivfabrikkerne Henschel, Jung og Krupp med i udviklingen. Konceptet bag maskinanlægget blev styret af en konsortium bestående af BZA München og motorfabrikkerne Daimler-Benz, MAN og Maybach. Den hydrauliske overførsel stod Maybach og Voith for, Hagenuk sørgede for dampvarmen og BBC tog sig af al elektrisk udstyr.

Mekanikken

MaK leverede 5 og Krauss-Maffei ligeledes 5, mellem 1952 og 1955, så i alt blev det kun til 10 maskiner i et for den tid nyt design og byggemetode. Bærerammen, bogies og overbygning blev samlet med moderne svejeseteknik og kardantrækket skulle for første gang vise sit værd til store lokomotiver. Lokomotiverne fik reduktionsgearkasse, så man havde to maksimalhastigheder 100 km/t eller 50 km/t, ved den lave gearing var der betydeligt mere trækkraft til rådighed.

Tekniske data

AkselrækkefølgeB’ B’
Hjulstørrelse950 mm
Akselafstand9 200 mm
Akselafstand i boggie2 900 mm
Maksimalhastighed100 km/t
Starttrækkraft170 kN
Vægt56,9 T
MotorMTU MB 12 V 493 TZ
Ydelse1 100 HK
Længde12 800 mm
Brændstofbeholder1 350 L.
Vandbeholder til dampvarme2 600 L.
KraftoverførselHydraulisk

Indsats og historie

De 10 lokomotiver blev stationeret i Bamberg og kunne ses i området omkring Frankfurt og Taunus.
Af ombygninger kan næves ny forlænget udstødning der ikke ligefrem pyntede på V80’s dejlige runde 50’er former. I 1967 blev de omlitreret fra V 80 til V 280.

280 001 Bamberg 26.08.1977 Udtaget af normal drift.
Bamberg 23.10.1977 Udrangeret/Solgt.

280 002 Bamberg 16.07.1978 Udtaget af normal drift.
Lichtenfels 31.07.1985 Museumslokomotiv.
Nürnberg VM 01.01.1992 omlitreret til 288 801 (kun bogligt ikke på selve lokomotivet).

  • 280 003 Bamberg 12.12.1977 Udrangeret/Solgt.
  • 280 004 Bamberg 17.07.1976 Udtaget af normal drift.
  • Bamberg 21.09.1976 Udrangeret.
  • 280 005 Bamberg 30.03.1978 Udrangeret.
  • 280 006 Bamberg 26.01.1978 Udrangeret/Solgt.
  • 280 007 Bamberg 30.03.1978 Udrangeret.
  • 280 008 Bamberg 30.03.1978 Udrangeret.
  • 280 009 Bamberg 30.03.1978 Udrangeret.
  • 280 010 Bamberg 29.07.1977 Udtaget af normal drift.
  • Bamberg 23.10.1977 Udrangeret/Solgt.

Modellen

Vi har en model af V 280 i rød bemaling.