Thalys

Thalys
Hurtigt elektrisk togsæt indsat i trafikken mellem Paris, Brussel, Amsterdam og Køln

Thalys er en integreret international højhastigheds togservice, der har sine hovedstrækninger mellem Paris, Bruxelles, Amsterdam og Køln, derudover køres en række mindre services til andre steder (se kort). På samme vis som Eurostar togene og Raillion, er det et samarbejde mellem de forskellige landes jernbaneselskaber der kører under et separat navn og som eget firma.

Thalys startede deres drift den 2. juni 1996, med 10 nye røde og sølvfarvede togsæt. Leveringen af togsæt fortsatte frem til 1998, hvor alle 27 togsæt, i to forskellige klasser, var leveret. De startede ud på LGV Nord-Europe strækningerne mellem Paris Bruxelles og Amsterdam, men har senere udvidet til også at omfatte Køln, Genéve og andre destinationer.

Thalys symbolet.

Thalys symbolet er designet af det belgiske firma Total Design. Selve navnet Thalys har ingen speciel mening, men er let at udtale og huske for mennesker med forskellige sprog i de lande togene kører i. Togene er malet i “Europarød” (symboliserer kraft) og sølv (symboliserer moderne teknologi). De enkelte togselskabers logos er ikke repræsenteret på togsættene, det er derimod Thalys logoet, der er et kvindeansigt i profil hen over en hvid pil, der symboliserer hastighed.

Indvendigt er der meget lidt visuel forskel på første og anden klasse. Den dominerende farve er som udvendigt, igen den røde. Forskellen kan ses på Thalys logoet på sæderne, på anden klasse er det grønt, på første klasse er det grålilla. Hele togsættet er beklædt med gulvtæppe.

Thalys togsættene.

Togsættene er leveret i to slags, kaldet PBA (Paris-Bruxelles-Amsterdam) og PBKA (Paris-Bruxelles-Køln-Amsterdam). PBA er anden generation TGV togsæt af typen TGV Réseau oprindeligt bygget første gang i 1993. PBKA er tredje generations TGV tog, med motorenheder fra TGV duplex (toetagers TGV togsæt, bygget første gang i 1996) med enkelt etagers vogne og multistrømssystem, så det også kan køre til Tyskland. Oprindeligt var alle 27 togsæt bestilt af tredje generations TGV, men da den ikke var færdig til produktion, måtte man starte med 10 togsæt af den gamle version (der er let genkendelig på grund af sit mere firkantede udseende) for at kunne starte kørsel til det planlagte tidspunkt.

Byggeår: 1995-1998.
Topfart: 300 km/t.
Længde og vægt: 200 m / 385 tons.
Konfiguration: 1 motorenhed + 8 vogne + 1 motorenhed, 377 sæder.

PBA Togsæt

De første togsæt er baseret på trestrømsversionen af TGV Réseau og blev først præsenteret den 9 januar 1996 af SNCB (belgiske statsjernbaner) i Bruxelles og NS (hollandske statsjernabener) i Utrecht. Præsentatiosceremonien i Paris fandt sted den 17. januar 1996 på Gare du Nord banegården. Alle ti togsæt er ejet af SNCF (franske statsjernbaner) og er litreret til 4500 serien som deres Réseau togsæt. De kan køre på 25kV/50 Hz, 1,5kV og 3kV DC. Før de blev sat i drift i thalys tjenesten indgik de i standard TGV tjenesten på Bruxelles linjen mellem 29. januar og 2. juni 1996 i stedet for bare at stå stille.

Ud over de nye farver og interiør blev der udført forskellige tekniske modifikationer. Det hollandske ATB fase IV system, TVM 430 (brugt på højhastighedslinjer), KVB system (brugt på almindelige linjer i Frankrig) og TBL (belgisk sikkerhedssystem) skulle alle integreres i instrumentpaneler og styring. Det krævede et ekstra display, kun til dette og 5 ekstra racks i den elektroniske styring. Specielle hensyn skulle tages tilde hollandske signal der kører på 75Hz, en frekvens der let kan forstyrres af AC motor styringen.GPU (Grand Plongeur Unique) pantografen måtte modificeres, så de ikke kunne foldes helt ud, for at kunne krydse sving- og klap-broer i Holland, der traditionelt ikke har en køreledning monteret

PBKA Togsæt

Disse togsæt er ikke en eksisterende TGV model, men et specielt byggede togsæt, lavet af komponenter fra forskellige TGV tog. De har vogne der ligner dem fra PBA, men motorenhederne indeholder den nyere teknologi fra TGV duplex. 27 sæt blev oprindeligt bestilt hos GEC-Alsthom i januar 1994 af de 4 jernbaneselskaber SNCF, SNCB, NS og DB. SNFC ejer 6 sæt, NS 2 sæt, SNCB 9 sæt og DB 2. Alle togsæt var leveret første kvartal 1998.

Motorenhederne fungerer under samme strømsystemer som PBA motorenhederne, derudover kan de køre på 15kV / 16 2/3 Hz. For at kunne køre på det tyske net, skulle yderligere et sikkerhedssystem installeres, nemlig MFA (Modulares Fürrerraum Anziegegerät – modulært førerums display). Dette system gør det muligt at køre på tyske højhastighedsstrækninger med LZB systemet brugt af de tyske ICE tog. Førerumspulten på disse tog er domineret af forskellige signaldisplays, brugt til ikke mindre end 6 forskellige signal og sikkerhedssystemer. PBKA har to strømaftagere på taget af hver motorenhed for at kunne klare alle de forkellige strømsystemer og fritrumsprofiler.Al interiør i PBKA togsættene er det samme som i PBA togsættene.

Vigtige datoer for Thalys’ drift:

2. Juni 1996 Første togsæt i ordinær drift. Paris Bruxelles 2 timer og 4 minutter.

December 1996 Første Thalys ski tog til Bourg St-Maurice i de franske alper.

1. June 1997 Første plantog til Disneyland, Paris.

15. December 1997 Ibrugtagning af højhastighedslinjen mellem Antoing og Lembeek, reducerer rejsetiden fra Paris til Bruxelles til 85 minutes. Samtidig åben der også for trafik til Køln.

28. Maj 2000 Fast rutekørsel til Genéve, Schweitz.

April 2001 Air France lukker flyruten Paris – Bruxelles på grund af lavt passagerantal (450 passagerer om dagen mod 13700 med Thalys).

Vi har en model af PBKA, i fuld længde.