Silberlinge

I 1959 begndte bygningen af lidt mere end 5000 nærtrafikvogne i samme serie. De havde en bemærkelsesværdig farve, de var nemlig ikke malet, men var sølvfarvet efter metallet de var bygget af. De fik hurtigt navnet “Silberlinge” eller “Sølvmønterne”.

Efter forskellige prøvevogne, kom i 1960 de første vogne i en helt ny vogngeneration til hutigtog til nærbane og distriktstog. Til forskel fra andre vogne bygget på samme tid blev de bygget med to dobbeltdøre på hver side af vognene i stedet for de traditionelle døre i enden af vognene. De blev bygget af blank rustfri ædelmetalplade, der under ruderne vær præget i et sommerfuglemønster. De første vogne blev leveret med dampvarme, men efter 1965 blev alle bygget med elvarme. Alle vogne kører på bogier af typen “Minden-Deutz leicht”, er 26,4 meter lange og har en tilladt maksimum hastighed på 140 km/t

Der blev bygget mere end 10 forskellige udgaver af silberlinge vognene, vi vil her nævne dem vi har en model af.

Bnr(z)b 725

Disse vogne blev bygget mellem 1966 og 1976 i 690 eksemplarer. Det er rene anden klasses vogne, med plads til 96 passagerer på normale sæder og 4 på klapsæder. Vogne af klassen 725 vejer 30 tons og er udstyret med rapidbremesystemet og elektrisk dørblokeringssystem.

Vi har 4 modeller af denne vogntype.

BDn(f) 738

Fra 1961 og fremefter blev der bygget 370 eksemplarer af denne vogntype. De undergik en kontinuerlig forandring gennem fremstillingårene, men endte alligevel ud med at være næsten ens. BDn(f) er en styrevogn med integreret pakvogn. Der er plads til 64 passagerer på almidelige sæder og 2 på klapsæder, alle på anden klasse. Derudover er der et pakrum med 19 m2 gulvplads. Det specielle ved denne vogntype, er at selvom det er en styrevogn, er der gennemgang til efterfølgende vogne, da selve førestanden er palceret i den ene side og togføreren kun har et smalt vindue at kigge ud af. Vognen har 4 fløjede døre ind til pakrummet og en gennemsnitlig vægt på 27,7 tons. I 1978 blev ca 200 vogne ombygget til type 735.

Vi har 2 modeller af type 738.

BDnrzf 740

Fra 1971 og fremefter blev der bygget 311 vogne af typen 740. Det er styrevogne, igen med et pakrum. Disse styrevogne er dog “rigtige” styrevogne, med et stort førerum i den ene ende og med store ruder med udsigt, som i et lokomotiv og udstyret med belyst destinationsskilt under taget på fronten af vognen. Disse vogne blev bygget til vendetogstrafik i S-bane drift. De vejer 31 tons og har plads til 64 passagerer på anden klasse og 2 på klapsæder. I pakrummer et der 13 m2 gulvplads, hvilket er reduceret i forhold til type 738. Den ekstra plads i vognen, er gået til en forbedret førestand.

Vi har 2 modeller af type 740.