Massetransport !

Skal der mange mennesker med et tog har man to valgmuligheder. Enten sætter man flere vogne efter lokomotivet, eller man laver plads til flere mennesker i den enkelte vogn. Første valgmulighed kan give problemer med for korte perronner rundt omkring. Den anden noget med bekvemmeligheden, med mindre at man gør som i byerne, nemligt at man bygger opad.

Toetagers vogne, er ikke noget nyt. I 1935 kørte Lübeck-Büchner Eisenbahn toetagers hurtigtog mellem Hamborg og Lübeck. I østtysskland har man brugt toetagersvogne i nærtrafikken i rigtigt mange år, med nogle vogntyper, der er udbredt også i Polen og det tidligere Tjekkaslovakiet. Herhjemme har der kørt toetagers personvogne i den Københavnske nærtrafik helt tilbage fra 1897.

Omkring 1950 havde DB, 2 prøveserier på i alt 9 toetagers vogne, de vandt ikke den store udbredelse og blev udrangeret igen engang i midten af 1970’erne.

I 1993 begyndte der så igen at køre toetages vogne i det daværende Vesttyskland. Det var DWA i Görlitz der byggede helt nyudviklede vogne, til lokaltrafikken omkring München og Augusburg. De havde en maks tilladt hastighed på 140 km/t. Der er meget lidt forskel på de forskellige vogntyper, nogle er udrustet med klimaanlæg, andre ikke, ellers er det kun sædekonfigurationen og dermed klasseinddelingen der giver forskellen.

I dag kører disse vogntyper i nærtrafik over hele Tyskland, ikek kun i de her viste farver, men også i trafikrød.

Kombineret første og anden klasses vogn.

Vi har 2 vogne i nærtrafikfarverne Minttyrkis, Pasteltykis og lys grå.

Dbz 751

Anden klasses vogn.Vi har 4 vogne i nærtrafikfarverne Minttyrkis, Pasteltykis og lys grå.

DBbfz – 761

I 1995 anskaffede DB sig så en styrevogn til serien af toetagers vogne. Her blev indgangsdørene flyttet så tæt på skinneoverkanten som muligt for at give lettere adgangsforhold. Styrevognen gav en utrolig fleksibilitet i regional og nærtrafikken, da man nu ikke behøvede at skifte lokomotivet ned til den anden ende af togsættet når man kom til sin slutstation. Alle pladser ombord er klassificeret til anden klasse.

Vi har 1 model i nærtrafikfarverne Minttyrkis, Pasteltykis og lys grå.