G2000

G2000

Vossloh Locomotives (nyt navn i år 2003 til en gammel virksomhed, der tidligere hed DWK, Holmag, MaK, Krupp-MaK, Krupp Verkehrstechnik og har været en del af Siemens koncernen) står bag dette lokomotiv. Det blev bygget første gang i år 2000 og har siden hen været testet rundt om i det meste af Europa. Modsat de fleste andre nyere diesellokomotiver er dette lokomotiv med hydraulisk kraftoverførsel og ikke elektrisk. Det ses tydeligt på undersiden af lokomotivet, hvor der går kraftige kardanaksler fra midten af lokomotivet og ud til hver af de to bogies.

Under udviklingen af lokomotivet brugte man kun kendte komponenter fra MaK’s standardprogram, det sikrede at der ikke var nogle dele der skulle testes og godkendes inden idriftsættelsen af maskinen

Det 17,4 meter lange lokomotiv er bygget på en fuldsvejst ramme. Motoren fra Caterpillar yder 3000 HK, den er med direkte indsprøjtning af diesel og separat ladeluftkøler der sikrer lavt brændstofforbrug og lave emissionsværdier (forurening). Med tanken på 5000 liter har lokomotivet en lang rækkevidde.

G2000 er et platformslokomotiv, hvilket gør at det kan leveres i forskellige opbygninger, eksempelvis kan der sættes et “normalt” førerhus på, i stedet for det asymmetriske der er på de først producerede. Det kan også leveres med andre bogies fra MaK’s standardprogram. Det er monteret med hjulskivebremser, hvor der bremses direkte på hjulet og ikke på skiver inde på akslerne.

Den elektriske udrustning er anbragt i et separat modul for let ændring i tilfælde af at lokomotivet skal udstyres med alternative sikkerhedssystemer der bruges til drift i andre lande, hvis lokomotivet skulle sælges dertil. Det kan også udstyres med radiostyring til brug ved rangering.

Førerhuset er varme og lydisoleret samt elastisk ophængt, hvilket sikrer gode arbejdsvilkår for lokomotivføreren. Selve førerpladsen er ergonomisk rigtigt udført og har store vinduer der sikrer godt udsyn. Den store forrude er af sikkerhedsmæssige grunde lavet af splintfrit glas.

BetegnelseG 2000 BB
AkselrækkefølgeB’B’
DieselmotorCaterpillar 3516 B-HD
Ydelse2.240 kW (3000HK)
Ved omdr.1.800 RPM
Maksimum hastighed140 km/t
Starttrækkraft283kN
Højde4,22 m
Bredde3,08 m
Længde17.4 m
Hjulstørrelse1 m
Mindste kurveradier80 m
Tankkapacitet5000 l
Vægt87,3 t

Der er frem til 2004 blevet bygget 20 styk G2000, nogle af dem med symmetrisk førerhus, som alle er solgt til operatører både inden og udenfor Tyskland.

Vi har tidligere rådet over en utrolig detaljeret og velkørende model af G2000. Dukker der en brugt eller ny op til den rette pris vil den helt sikkert tilgå samlinge