elT 1998 / ET 91 “glastoget”

elT 1998 / ET 91 “glastoget” 

I starten af 1930’erne kunne DRG se den tiltagende konkurrence fra busser og lastbiler true en del af deres drift. For at gøre udflugter mere attraktive fik man Fuchs og AEG til at bygge to motorvogne, for den nette sum af 212.500 reichsmark pr styk, med masser af vinduer så passagerene kunne nyde landskabet omkring dem, selv en del af taget blev lavet i glas. Alle stole i de 2 storrumskupeer var med justerbare ryglæn og væggene mellem kuperne og indgangspartiet også udført i glas. Ved natkørsler kunne man afskærme førestanden med et gardin, så der ikke kom generende lys om til passagerene.

Der blev brugt komponenter fælles med ET 25 og ET 31 for at sikre lettere vedligeholdelse af den mekaniske og elektriske udrustning. I 1935 blev den ikke færdiggjorte elT 1998 (senere ET 91 01) præsenteret på udstillingen “100 år Tyske jernbaner” i Nürnberg. Den anden motorvogn belv overtaget i september 1935 og kunne tage del i de store paradekørsler i anledningen af jubilæet.

Begge motorvogne kom til at køre ud fra München og brugt i specialtog rundt på de elektricificerede strækninger i det sydtyske, ja sågar på ture til Østrig. ET 91 02 udbrændte totalt den 9. marts 1943 efter et bombeangreb. ET 91 01 blev ført til Bichl og indmuret i remisen der og overlevede der anden verdenskrig uden skader. Den kunne efter krigen igen bruges til udflugtstog, hvor den var i drift frem til 12. december 1995, hvor dens kariere fik et brat stop, ved et sammenstød med et persontog på Garmisch banegård. inden da havde DB nået at omlitrere den til type 491 ved den store nummeromlægning i slutningen af 1960’erne. Siden maj 2005 har Et 91 01 været staioneret i Bahnpark Augusburg, hvor det er ved at blive istandsat – dog ikke til driftsklar tjeneste, da maskinebogien blev totalskadet ved sammenstødet.

ET91 havde træk på 2 aksler i den en bogie, motorene ydede til sammen 390kW og kunne give det 45 tons tunge tog en topfart på 100 km/t. Der var 72 siddepladser i det 20,6 meter lange tog.

Vi har en model af den tidlige elT 1999 i farverne grøn og beige.