E 50/1501

Dette 6 akslede lokomotiv var bygget til den tunge godtjeneste. Det blev bygget som et samarbejde mellem Krupp og AEG, hvor man trak på de erfaringer man havde gjort med forsøgslokomotivet E 10 002. De første maskiner blev sat i drift i 1957 og var det første tyske godslokomotiv i en serielevering der var bygget over en selvbærende konstruktion. De 6 motorer gav lokomotivet en topfart på 100 km/t og ydede 4500 kW. Det viste sig dog senere hen at hastigheder over 80 km/t gav mange motorskader og at trækkraften var stærkt aftagende når man kom over de 80 km/t.

I 1958 blev maskinerne fra byggenummer E 50 026 udstyret med en ny kraftoverførsel af gummiringfjeder typen. De fik også en spindelhåndbremse, enkamret trykluftsbremse og en elektrisk bremse. Den elektriske bremse gjorde det muligt at lave lange nedbremsninger og bremse på nedkørsler fra bjerge. Senere blev alle lokomotiver udstyret med Indusi og Sifa.

DB fik i alt bygget 194 maskiner af denne type, leveret frem til midten 1973, som erstattede damplokomotiverne af serierne BR 95 og BR 96. Ved indgangen til 2004 var udrangeringen af type 150 slut, de sidste 123 var stationeret i Kornwestheim. Afløseren var lokomotiver af typen 152185 og 189. 150 006 og 150 194 var begge i drift i lang tid, det var den første og den sidste af de seriebyggede maskiner. Bemærkelsesværdigt nok er næsten alle lokomotiver fra den sidste serie (150 167 til 150 194) taget først ud af drift.

150 186 er i dag tilknyttet Süddeutsches Eisenbahnmuseum Heilbronn, hvor den står køreklar i moderne trafikrød farve. 150 091 er stationeret hos DB museum i Koblenz, hvor den er ført tilbage til sit oprindelige udseende som da den blev leveret i 1963.

Vi har her på anlægget en E 150 i grøn/sort bemaling. Alle maskiner tilhørende DB var til slut malet “Verkehrsrot”.