E 44/144

Efter afprøvningerne af 3 forseriemaskiner blev der fra 1932 og til 1954 indsat 174 maskiner af denne type i det sydtyske område. De blev bygget til persontrafik, de skød en topfart på 90 km/t og de 4 motorer havde en samlet ydelse på 2200 kW.

Efter krigen forblev 45 lokomotiver i DDR. Hos DB begyndte en ombygning af de resterende maskiner. Nogle af lokomotiverne blev bygget om, så de kunne styres fra en styrevogn i stedet for at de skulle rangeres op foran vognstammen, når toget skulle ændre retning. Disse maskiner fik tillægsbetegnelsen G. Andre maskiner fik installeret elektrisk bremse og de fik tillægsbetegnelsen W.

På grund af den solide konstruktion og simple vedligeholdelsesprocedure var de i starten af 1980’erne stadig over 80 lokomotiver af typen E 144, som de kom til at hedde efter omnummereringen, i drift i sydtyskland. Først i 1984 blev de sidst taget ud af drift.

Et af lokomotiverne , E 144 119, kom til DB’s museum i Nürnberg, men er nu faldet væk efter DB’s plan for reducering af museumstog. Dog er andre bevaret til fremtidig fornøjelse. Pfalzbahn GmbH har overtaget 3 af de gamle 144’ere fra DB museum og vil holde mindst 1 kørende til person og godstrafik.

Vores model er litreret E144 075-9

En mening om “E 44/144

Lukket for kommentarer.