E 185

For at fortælle historien om E 185 bliver vi nødt til at starte med E 145.

I starten af 1990’erne var gennensnitsalderen på DB lokomotiver 27 år og en del af dem begyndte at have højere og højere vedligeholdelsesomkostninger. Derfor måtte man til at lede efter nye typer til afløsning for de gamle. Man kiggede efter ny teknik med mindre vedligehold, højere ydelse og højere topfart. I 1994 bestemte man sig for 3 nye lokomotivtyper. E 101, et 6,4MW lokomotiv der skulle erstatte E 103, E 152 igen på 6,4 MW til afløsning for E 150 og E 151 og til sidst E 145 til at varetage jobbet efter E 140 og E 141.

Det blev ABB og AEG der kom til at stå for leveringen af de nye lokomotiver. De to firmaer blev i 1996 til ADtranz og senere endnu til Bombardier. Sammensmeltningen af de to virksomheders teknikker blev i sidste ende til Eco2000 programmet, hvoraf de ovennævnte maskiner stammer.

Ikke kun købsprisen bliver taget i betragtning når man køber lokomotiver. I dag har man begrebet “lifecycle costs” eller sagt på dansk: “Hvor mange kr. kommer dette lokomotiv til at koste os gennem de næste 30 år, hvor det skal arbejde for os ?”. Jo højere kvalitet af komponenter der bliver brugt fra starten af, jo mindre bliver vedligeholdet i længeden og DB lod konstruktionen af E 145 gennemgå en dyb analyse. Lang tid mellem vedligehold og modulariseret redundant opbygning gør vedligehold lettere og nedbrudschancerne mindre. En anden ting man er begyndt at kigge på, er økologi, deraf kommer kravet om at bremsestrømme skal kunne sendes retur gennem køretråden og udnyttes af andre tog til fremdrift, i stedet for at det blot skal afsættes som varme i lokomotivet.

De tyske jernbaner er i dag opdelt i 3 grupper, DB touristik, DB Ragio og Raillion.

Efter gode erfaringer med E 101, E 145 og E 152, skulle selskabet Raillion til at bestille flere lokomotiver, men i stedet for at satse udelukkende på de tyske strækninger, ønskede man sig et lokomotiv der kunne gøre sig i hele europa. Det betød at det som minimum skulle kunne køre på 25kV/50Hz systemer som i eksempelvis Danmark og Frankrig. I 1998 blev de første tre BR 185 leveret til omfattende tests. I januar 2000 fik de deres endelige godkendelse og serieleveringen kunne begynde med 50 lokomotiver om året startende i januar 2001 og løbende frem til 2008. Efter 2004 blev lokomotivkonstruktionen gennemgået og opgraderet til nyere teknik. Den kom nu til at hedde 185.2, da man nu var kommet til lokomotiv 185.200. De vigtigste konstruktionsændringer er foregået på selve elektronikken, hvor man er skiftet til IGBT i de store frekvensomformere til motorene. BR 185 blev også bygget i en privatbaneversion kaldet 185.5.

Lokomotiverne blev specificeret til brug ikke kun i Tyskland, men også Norge, Sverige, Danmark Luxemborg, Frankrig, Schweitz, Østrig og Ungarn. At køre i så mange lande kræver ikke kun at kunne aftager strøm fra deres banenet, men i høj grad også om at kunne tilpasse sig til de forskellige sikkerhedsystemer i de nævnte lande. En af måderne man kom omkring det på var ved at udstyre lokomotiverne med store farveskærme, hvorpå man kunne vise apparaterne til de forskellige systemer, afhængigt af, hvilket område man kørte i. En anden ting ved lokomotiverne er at de er bygget til mertraktion og styrevognskørsel (ikke at det sidste bliver nødvendigt med godstog), så der kan bruges op til 4 enheder samlet ved hjælp af UIC-IS kabler. Der er også forberedt til varme og energiforsyning til vogne via en enten 1kV 16,2/3Hz eller 1,5kV 50 Hz fødeledning.

Flersystem E 185 er let genkendelig med sine 4 strømaftagere, de to midterste en smule smallere end de yderste, de bruges blandt andet i Schweiz. Lokomotivet er bygget efter princippet med 3 fasede motorer og en frekvensomformer til at regulere hastighed med. I E 185 har man valgt en mellemspænding (spænding mellem transformator og frekvensomformer) på 2,4 til 2,8 kV og en frekvensomformer til 2 motorer.

Tekniske dataE 185.001 – 185.400
Længde18,9 meter
Bredde3 m
Vægt82 tons
HjularrangementBo’ Bo’
Maks. ydelse4,2MW
Maks. starttrækkraft300kN
Akseltryk20,5 tons
Topfart140 km/t
Transformer5,4MVA

BR 185 er solgt til blandt andet Raillion, Connex, Angel Trains, Rail4Chem, SBB Cargo og BLS Cargo.

Vi har en enkelt model af E 185 i trafikrød bemaling og en 185.5 i Connex farver, der ikke har de smallere strømaftagere til udenlandsk brug.