E 155

E 155

I midten af 1960’erne begyndte elektrificeringen af de østtyske baner for alvor. Man havde fået gang i bygningen af E11/E42, men disse viste sig ofte for svage til at trække store godstog i gang også selvom de kørte i doppeltraktion. E42 blev oprindeligt også projekteret til at kunne bygges som 6 akslet, men det blev aldrig gennemført, så man gav sig til at konstruere et kraftigere lokomotiv med arbejdsbetegnelsen E51.

Dette lokomotiv, som også skulle kunne indsættes i persontogsdrift, så første gang dagens lys i 1974, hvor prototypelokomotiverne 250 001-003. De var, som alle andre østtyske ellokomotiver, bygget af LEW i Henningsdorf. Med lokomotivet kom en række nye ting ind. Det være sig nyeste erfaringer indenfor ergonomi ved indretning af førestandene, bogies med lavtliggende træk/trykstænger i stedet for en drejetap og en generel lettere stålkonstruktion.

Serieproduktionen begyndte i 1977 og frem til 1984 blev der leveret yderligere 270 lokomotiver, der grundet deres noget firkantede udseende fik tilnavne som “Strømcontainer”, eller “Energicontainer”. Lokomotiverne kom til at køre alle togtyper i østtyskland, men hovedopgaven var de tunge godstog.

De 19,6 meter lange lokomotiver vejer 123 tons, har en tophastighed på 125 km/t og en imponerende starttrækkraft på 480kN. De 6 banemotorer overfører i alt 5400 kW’s effekt ud til de 1,25 meter høje drivhjul. Under test lavede man forsøg med en ændret kraftoverførsel og lokomotiverne viste sig stabile ved hastigheder op til 160 km/t.

Ved sammenlægningen af de to tysklandes jernbaner i 1992, kom alle 273 lokomotiver i drift hos DB, som type 155. Her fortsatte de hovedsageligt i godstogstjenesten. Da DB Cargo (senere Railion) blev oprettet som separat selskab, fulgte alle BR 155 med og nu var det slut med persontog. I dag kører de i hele Tyskland med alle former for godstog. Hovedvægten lægges dog på kul, stål og kemi transporter, men også hurtige containertog på højhastighedsstrækninger.

I de senere år er en række lokomotiver blevet udrangeret på grund af skader og for at kunne indvinde reservedel fra dem, til de andre lokomotiver. Der var også en overgang problemer med bogies, hvor maksimalhastigheden blev reduceret til 80 km/t. Sommeren 2006 var der dog så stor en lokomotivmangel at flere BR 155 fik en hovedundersøgelse og fornyet tilladelse til drift.

I tiden hos DB har nogle lokomotiver fået installeret nye enarmede strømaftagere og mere moderne sikkerhedsteknik i elstyringen. Enkelte lokomotiver har også fået installeret signalteknik, så de må køre på højhastighedsstrækninger.Vi har på banen et enkelt eksemplar af BR 155 som på billedet herover.

Dette lokomotiv, somogså skulle kunne indsættes i persontogsdrift, så første gang dagens lys i 1974, hvor prototypelokomotiverne 250 001-003. De var, som alle andre østtyske ellokomotiver, bygget af LEW i Henningsdorf. Med lokomotivet kom en række nye ting ind. Det være sig nyeste erfaringer indenfor ergonomi ved indretning af førestandene, bogies med lavtliggende træk/trykstænger i stedet for en drejetap og en generel lettere stålkonstruktion.

Serieproduktionen begyndte i 1977 og frem til 1984 blev der leveret yderligere 270 lokomotiver, der grundet deres noget firkantede udseende fik tilnavne som “Strømcontainer”, eller “Energicontainer”. Lokomotiverne kom til at køre alle togtyper i østtyskland, men hovedopgaven var de tunge godstog.

De 19,6 meter lange lokomotiver vejer 123 tons, har en tophastighed på 125 km/t og en imponerende starttrækkraft på 480kN. De 6 banemotorer overfører i alt 5400 kW’s effekt ud til de 1,25 meter høje drivhjul. Under test lavede man forsøg med en ændret kraftoverførsel og lokomotiverne viste sig stabile ved hastigheder op til 160 km/t.

Ved sammenlægningen af de to tysklandes jernbaner i 1992, kom alle 273 lokomotiver i drift hos DB, som type 155. Her fortsatte de hovedsageligt i godstogstjenesten. Da DB Cargo (senere Railion) blev oprettet som separat selskab, fulgte alle BR 155 med og nu var det slut med persontog. I dag kører de i hele Tyskland med alle former for godstog. Hovedvægten lægges dog på kul, stål og kemi transporter, men også hurtige containertog på højhastighedsstrækninger.

I de senere år er en række lokomotiver blevet udrangeret på grund af skader og for at kunne indvinde reservedel fra dem, til de andre lokomotiver. Der var også en overgang problemer med bogies, hvor maksimalhastigheden blev reduceret til 80 km/t. Sommeren 2006 var der dog så stor en lokomotivmangel at flere BR 155 fik en hovedundersøgelse og fornyet tilladelse til drift.

I tiden hos DB har nogle lokomotiver fået installeret nye enarmede strømaftagere og mere moderne sikkerhedsteknik i elstyringen. Enkelte lokomotiver har også fået installeret signalteknik, så de må køre på højhastighedsstrækninger.Vi har på banen et enkelt eksemplar af BR 155 som på billedet herover.