E 03/1031

I midten af 1960’erne steg trafikken på skinnerne i tyskland og man manglede et nyt lokomotiv til den tungere persontogstrafik der hele tiden skulle køre hurtigere og hurtigere. I 1965 byggede Henchel og Siemens sammen så en prøveserie på 4 lokomotiver med navnet E 03.

Efter at have samlet erfaringerne fra prøveserien byggede man i perioden 1970 – 1974 en serie på 145 lokomotiver og satte i drift. Disse maskiner yder 7780 kW og har en topfart på 200 km/t. Dette lokomotiv var i mange år den hurtigste og stærkeste maskine som DB havde.

E 103 er reelt set helt ude igen og erstattet af E 101 og E 120. Kun 103 113 og 103 184 er aktive i DB fjerntrafik, som erstatning for manglende lokomotiver. 103 184 er ellers overgået til DB museum i Koblez, men er igen lejet ud til DB hvor den sammen med den anden 103 er stationeret i Frankfurt. I mange år har 103 serien ellers været udgået, men det lader til at den ikke rigtigt vil “dø”.

To af modellerne vi har er blandt de sidste 30 af de i alt 200 maskiner der blev bygget, som var forlænget 70 cm for at få plads til et større førerhus. De har betegnelsen 103 240-8 og 103 224-2. Derudover har vi også en model af 103 140-0.